Pet grešaka pri vođenju društvenih mreža

Vođenje društvenih mreža za vlastitu tvrtku ili klijenta uvelike se razlikuje od uređivanja osobnog profila, što mnogi zaboravljaju u naletu drugih, „ozbiljnijih“ poslovnih obaveza. Sve društvene mreže zahtijevaju posvećenost i strukturirano planiranje uz analizu. One nisu usputni zadatak koji se odrađuje „jer svi imaju Facebook page“. Bolji reach i objave koje doista pomažu prodaji ili jačanju imidža ne dolaze slučajno, a ovo je pet grešaka koje lako možete ispraviti kako biste unaprijedili sadržaj koji objavljujete:

  1. Izražena subjektivnost

Na osobnom profilu možda dobivate puno likeova na GoT referencu ili smiješnu fotografiju sa psićima. To ne znači da će ciljna publika nekog pagea dijeliti istu ljubav prema vašim interesima, već samo da se privatno družite s ljudima sličnih zanimacija. Ako tvrtka čiji profil vodite svojim objavama na Instagramu želi privući, primjerice, žensku tinejdžersku populaciju, nećete odabrati citate Carrie Bradshaw ispisane zlatnim slovima. Ta publika nije odrastala uz omiljenu newyoršku junakinju i njene cipele, pa nećete postići željeni engagement. Istražujte – vašu ciljnu publiku, njezine interese i reakcije.

  1. Ignoriranje upita

Profil na društvenoj mreži nije samo izlog, već i prodajni kanal. Zamislite da u prodavaonici upitate nekog djelatnika nešto o plaćanju ili dostupnim modelima, a on samo prođe kraj vas. Što biste svojim prijateljima rekli o tom dućanu? Sigurno ništa lijepo. Budite uslužni, ljubazni i potrudite se da vaš odgovor ne izgleda kao da ga je objavio loš bot. Jedino gore od ignoriranja je osorna komunikacija. Inzistirajte na tome da svaki upit bude riješen unutar 24 sata. Ukoliko sami nemate vremena za veći angažman, zaposlite nekoga ili angažirajte komunikacijsku agenciju. 😉

  1. Uzimanje tuđeg sadržaja

Ne samo što se time zadire u nečija autorska prava, nego se priprema potencijalna bombastična krizna situacija. Uložite vrijeme i novac u osmišljavanje i pripremu vlastitog sadržaja. Ako imate agenciju, omogućite joj pristup potrebnim materijalima i ne oslanjajte se na fotografije koje objavljujete već godinama u krug na društvenim mrežama. Ako ne biste postavili isti billboard svake godine, zašto biste to činili online? Osvojite pažnju korisnika novim, originalnim idejama – sigurno će se isplatiti.

  1. Neprimjerena komunikacija i šale

Naravno, važno je to ne činiti namjerno, iako su neki slučajevi uvredljive komunikacije na pojedinim stranicama čak i u Hrvatskoj dobili medijsku pažnju. Jedan ugostiteljski objekt tako se branio „autonomijom CM-a“ i slobodom načina komunikacije na vlastitom pageu. Ti argumenti zvuče logično, no nikome ne bismo preporučili da vrijeđaju kritičare, uključuju se u raspravu s privatnog profila ili nagovaraju prijatelje da ih brane u komentarima. Ukoliko je netko osobito neugodan i ne prestaje kršiti Pravila ponašanja stranice, tu su opcije hide (sakrij) i ban (blokiraj). Što se humora tiče, ako niste satirična stranica niti stand up komičar, nije preporučljivo ulaziti u rizične forme. Ako ste u nedoumici, zamislite biste li voljeli da vam službenik u pošti uputi takav „smiješan“ komentar ili da doktor ispriča taj vic vašoj mami. Ne biste? Nemojte ga objaviti.

  1. Pretjerana samohvala

„Naša tvrtka je najbolja. Naručite naš proizvod, najkvalitetniji je na svijetu. Mi smo broj 1 svugdje ikad.“ I tako iz dana u dan. Čak i ako je tome slučaj, postoje i drugi načini komuniciranja dobrih strana tvrtke, usluge ili proizvoda bez prefiksa naj-. Upitajte korisnike za autentičan komentar i testimonijal – kako ste im pomogli, što cijene u vašem radu, zašto bi ponovno kupili vaš proizvod, što može biti bolje? Neka vas drugi hvale, pa makar uz pohvale došle i kritike – neće vam štetiti onoliko koliko umjetna samohvala može.

Share on Pinterest

O intelektualnom izvozu

Zašto bi Hrvatska trebala početi raditi na tome da više izvozi svoje ideje? Jer ih ima! U našem biznisu ima jako puno pametnih i kreativnih ljudi i tvrtki. Nije da van naših granica nema pametnih ljudi, ali u tome i jest bit – zašto van umjesto ljudi ne šaljemo ideje?

Naime, Grizli je upravo postala agencija koja je svoje usluge proširila na austrijsko, slovačko i češko tržište, a u planu je priprema i za dansko. Zašto je to velika stvar? Zato što za to nismo morali preseliti niti svoju tvrtku niti svoje ljude u Austriju, Njemačku ili Irsku, već smo napornim i predanim radom došli do toga da svoje ideje možemo plasirati na vanjska tržišta – iz Hrvatske.

S obzirom na to kako nam poslovanje nije u potpunosti usmjereno na samo jedan segment, izuzetno nam je važno kontinuirano raditi na kreativnosti, poboljšanju usluga i razvoju poslovanja jer samo tako možemo doći do ovakvih rezultata. Ideje ne poznaju granice i njihov izvoz najviše se veže za IT industriju, no to se polagano mijenja. Kreativnost, društvene mreže, advertising, branding i odnosi s javnošću u budućnosti će sigurno biti usluge koje će se moći izvoziti, ali korijen svake od tih usluga leži u kvalitetnoj ideji i predanom odnosu prema klijentu.

Zašto je kontinuiran trud važan? Jer nije besplatan, jer je vaš, osoban, i nitko vam ga ne može oduzeti, a onaj tko zna će ga lako prepoznati i uvažiti. Iznimno smo ponosni kada su naši klijenti zadovoljni, a najviše kada su zadovoljni nama.

Industrija komunikacija na stranim tržištima iznimno je konkurentna, stoga sa sigurnošću možemo reći kako će hrvatska kreativnost kao i domaća komunikacijska industrija, odnosno intelektualne usluge, u budućnosti definitivno biti jedan od najvažnijih izvoznih proizvoda. Zašto već sada ne bismo počeli na tome raditi te se pripremati za nove izazove?

 

 

Photo by Drupal.org

Share on Pinterest

Oglas za posao (5.1.2018.)

Tražimo digitalca!
Nova godina, drugačije odluke i bolji počeci – ako tražiš svoje mjesto pod sjajem monitora, možda je naš uredski Wi-Fi spreman za automatsko spajanje s tvojim uređajima. Pošalji nam CV na info@grizli.hr ako više voliš društvene mreže od druženja IRL, ako radije komuniciraš gifovima nego emojijima i ne zbunjuju te kratice poput CPC, CTR, CMS i PPC. Uvjet je želja za učenjem, uz usađene radne navike, a prednost poznavanje online kanala oglašavanja i dobro snalaženje u Google Analyticsu te nekom od foto ili video editora.

Share on Pinterest
There are no images.

Have yourself a merry little Christmas

Vrijeme je darivanja, šarenih ukrasa, najljepših čestitki i božićnih reklama. No kako to blagdansko vrijeme utječe na vaš brend i komunikaciju s korisnicima?

Kada je riječ o proizvodima široke potrošnje sa sigurnošću možemo reći da je vrijeme blagdana idealno za njihovu prezentaciju. Najbolji pokazatelj je Coca Cola koja je, zahvaljujući božićnim reklamama, zauzela prvo mjesto u oglašivačkom svijetu. Radosni Djedica, snijeg, božićni ukrasi, ljubav, i još malo ljubavi začinjene Coca Colom, pokazali su se kao savršen recept za najbolju božićnu reklamu. Tko može zamisliti božićni ručak ili party bez ovog osvježavajućeg napitka?

Osmišljene kako bi u nama potaknule emocije i stvorile potrebu za određenim proizvodom, reklame su zasigurno jedan od najuspješnijih marketinških alata. Naravno, komunikacijska strategija ovisi o proizvodu i ciljevima. Dizajnerica unikatnih lutaka i proizvođač parketa neće imati jednaku komunikacijsku strategiju, iako imaju isti cilj – ostvariti što veću zaradu.

Dok će dizajnerica posegnuti za prodajnom strategijom kroz oglašavanje i prodajni PR, proizvođač parketa iskoristit će različite kanale kako bi se osvrnuo na rezultate protekle godine, istaknuo planove u novoj godini i skrenuo pozornost na svoju djelatnost. Međutim, oboje će posegnuti za izazivanjem emocije u postojećim i potencijalnim korisnicima ili poslovnim partnerima.

Digitalne platforme neizostavan su dio božićne komunikacijske priče. Naime, digitalne tehnologije otvorile su bezbroj mogućnost za izradu personaliziranog sadržaja, od newslettera, objava na društvenim mrežama pa sve do oglašavanja. Ukoliko vaša poruka na društvenim mrežama privuče pažnju te pobudi emociju u vašim pratiteljima budite sigurni da će se zakotrljati lavina komentara i dijeljenja sadržaja, a čak neće morati posegnuti za njegovom promocijom.

Stoga, blagdanska euforija u potpunosti odgovara ostvarivanju vaših marketinških ciljeva. Kreirajte posebnu ponudu koja će zadovoljiti kupce, a kojom ćete im zahvaliti za njihovu vjernost. Zahvalite partnerima, korisnicima, pratiteljima koji su također zaslužni za vaš uspjeh. Kreativnim rješenjima pobudite emocije i bez obzira na to koju strategiju odaberete, pobrinite se da vaša poruka dopre do krajnjeg korisnika upakirana u božićni light motiv.

And don’t forget, have yourself a merry little Christmas. 🙂

Share on Pinterest

Iza svake kreative stoji puno brojeva

U agencijama poput naše često se na prvom mjestu ističu dobre kreativne ideje, bilo za billboard kampanju, bilo za sadržaj na društvenim mrežama ili nešto treće, a u pozadini ostaje ono bez čega se one ne bi realizirale – brojevi, odnosno novčići. A naravno, kada su brojevi, novci i izračuni u pitanju, na prvom mjestu je excel. Moj, accountski posao tu je da pripremi sve proračune potrebne za pripremu ponuda i troškovnika, koji prate kreativne ideje jer klijenta u konačnici zanima koliko će ga sve koštati i hoće li se uklopiti u budžet.

Ponekad brojevima (u obliku datuma) plašim kreativce i druge kolege da će propustiti rok za predaju. Oni to poštuju iako često negoduju, jer znaju da je bolje imati nekoga tko će ih podsjetiti da smisle super foru na vrijeme, nego da se moraju sami javiti klijentu da kasne. Jer rokovi su tu da se poštuju, a ne krše.

Kako sam došla do ove pozicije? Preko raznih studentskih poslova, od podjele letaka, lijepljenja deklaracija, hostesiranja, ispomoći u administraciji. Svi ti naizgled bezvezni poslovi naučili su me prije svega radnim navikama, organiziranosti i na kraju, komunikaciji s ljudima (kupcima, dobavljačima, klijentima i kolegama). Mirno riješiti konflikt često je kompliciranije od izrade marketing strategije, a ja sam naučila odlično funkcionirati u najrazličitijim poslovnim okruženjima. I evo me s Grizlijevicma nakon stručnog osposobljavanja i poslije dva posla na poziciji asistentice u prodaji i marketingu. Iz svakog od ovih poslova sam naučila nešto što mi sada koristi: ako ne iskustvo rada u nekom programu, onda iskustvo rada s najrazličitijim ljudima i za mene najvažnije, naučila sam da je radna atmosfera, okolina i kolegijalnost ključna. Jer bez nje i brojevi kod izračuna odu u krivo, a to za nikoga nije dobro.

Ponekad uletim i na teritorij kreativaca. Nikada ne škodi pogled iz druge perspektive. I mala verbalna ogradica koja ih spriječi da klijentu predlože živu papigu na promociji u shopping centru. Čvrsta pravila i dobra organizacija nužni su za svaki biznis, pa tako i ovaj naš komunikacijski. I zato smo, na kraju, tako produktivni – puno različitih iskustava, stavova i vizija stvara bolje proizvode od isključivih ili jednostranih mišljenja. A dobar proizvod može (i mora) itekako biti u budžetu i predan na vrijeme. A ja sam tu da to osiguram. Uredska šaptačica brojevima. Brojevi i uvijek brojevi, excelice, crno na bijelo, arhivirano „da se nađe“. 🙂

Share on Pinterest

Mail marketing – 5 savjeta za bolji newsletter

Prepoznali ste da je mail marketing vrlo jednostavan i jeftin način za komunikaciju s vašim trenutnim ili potencijalnim klijentima i kupcima? Odlično. Otvorili ste profil na nekom od popularnih svjetskih online rješenja ili koristite lokalne slične aplikacije? Newsletter je lijep i pregledan. Baza pretplatnika vam je ‘čista’ u smisli da ste ju prikupili uz pristanak za slanje poruka te mogućnost odjave (opt-out)? Super, sada samo trebate ubaciti sadržaj i slati, a kupci će čitati.

Hmmm, ne ili gotovo sigurno ne.  S vremenom bi vrlo lako mogli shvatiti da vam je stopa otvaranja sve niža, a broj odjava sve veći i veći…

Zato donosimo top 5 jednostavnih trikova koji vam mogu pomoći da vežete kontakte iz baze za svoj brend i usluge te da vaše informacije zaista dođu do kupaca.

  1. Učinite ih posebnim

Kako god da ste došli do podataka i pristanka za slanje, kao uvjet za sudjelovanje u nagradnoj igri ili se korisnik sam pretplatio na newsletter putem vašeg weba jer je inicijalno zainteresiran za vaše usluge – neka se osjeća posebno zbog toga. Neka vaši pretplatnici prvi saznaju za vaše popuste ili nove proizvode, napravite posebnu akciju s personaliziranim kodom iskoristivim na blagajni ili ovisno o vašem proizvodu ili usluzi okupirajte ih zanimljivim i korisnim ‘ekskluzivnim’ sadržajem. Pripadnik povlaštene zajednice vaših pretplatnika tada će teže ignorirati vaše poruke ili se pak odjaviti s newslettera.

  1. A/B testing subjecta

Content is a King. Subject is his queen. Sadržaj je važan, ali subject ili predmet/naslov maila je još važniji ako želite da netko otvori i pročita sadržaj. Obzirom da su statistike otvaranja newslettera već odavno na strani mobilnih uređaja to znači da imate svega cca 35 znakova za zainteresirati vaše pretplatnike. Vi mislite da je baš vaša poruka ‘sexy’, a vaš kolega ili šef se ne slažu? Rješenje: koristite A/B test. Većina alata za slanje ima funkcionalnosti testiranja subjecta maila. Funkcionira jednostavno – statistika otvaranja na manjem uzorku propušta bolji subject ostatku kontakata.

  1. Segmentiranje baze

100 ljudi 100 ćudi – tako otprilike funkcionira i vaša baza korisnika. Osim ako se ne bavite baš nekim usko specijaliziranim poslom, ista poruka neće zadovoljiti sve vaše kontakte. Ako im vaše poruke u kontinuitetu nisu relevantne, počet će ih ignorirati. Danas majku dojenčeta će za 5 godina zanimati školska oprema, a fantastičan popust na pancerice i zimski asortiman sportske opreme neće puno značiti nekome tko ne skija i treba tenisice za dvoranu. Pratite statistike, ‘razbijte’ bazu na više skupina i šaljite relevantne poruke. Nije čak ni toliki problem kada muškarcu čestitate Dan žena, ali nije dobro kada nekome tko plati ljetovanje po first minute cijeni baš pred odlazak na put pošaljete još povoljnije uvjete njegovog aranžmana u last minute paketu. (ovo zadnje se zaista dogodilo jednom hotelijeru op.a.)

  1. Ne spamajte, ali i ne spavajte

Osim ako vaši kupci baš žele imati svakodnevne informacije (blago vama), ne pretjerujte sa slanjem mailova. Nitko ne zna koja je točno prava mjera te ovisi o tome kome i što komunicirate ali neke procjene stručnjaka kažu da je optimum učestalosti slanja newslettera maksimalno jednom tjedno. S druge strane nemojte niti zaboraviti na vaš mail marketing jer će se dogoditi da će kontakti zaboraviti na vas. Šaljite barem jedan newsletter mjesečno bez obzira ‘što nije sezona’. Ljudi vole navike i kada uspostavite ritam probajte ga se držati osim u situaciji kada za to imate stvarno dobar razlog (čitaj npr. stvarno dobar popust) pa će newsletter tada i sam po sebi biti čitan.

  1. Personalizirajte, ali povremeno i s mjerom

Personaliziranje (ujedno i dio točaka 1. i 2.) je jednostavan način vezanja kupaca uz brend i povećanja otvaranja newslettera. Većina alata za slanje ima mogućnost personaliziranja tako da koristi podatke iz vaše baze. Tako u subject maila možete početi s ‘Bok Ana, otvorili smo novu trgovinu u…’. Takav subject će privući veću pozornost. Vrlo lako možete postaviti slanje cool čestitke za rođendan koja se automatski šalje Ani na datum rođenja ili jednostavno po spolu čestitati Dan žena. Personaliziranje koristite s mjerom i ne prečesto, da ipak ne ‘uplašite’ svoje kontakte. Vaša osnovna poruka treba biti već dovoljno privlačna, a tu je i onih 35 znakova za privlačenje koje će smanjiti netko tko se zove Magdalena ili Dragutin. A možda imaju i nadimak te ih zapravo tako nitko ne zove.

Ovih pet savjeta naravno ne vrijede za sve industrije i situacije, ali ako u kontinuitetu upotrijebite barem tri vaš mail marketing kanal mogao bi dobiti na većoj važnosti.

Mato Rajić (digital & 360° project manager)

Share on Pinterest

Što znači biti Grizli?

Po meni, stvari su jednostavne. U prirodi je grizli medvjed, a u marketinško-komunikacijskom svijetu Grizli je klijentu medvjed. But in a good way. U prijevodu, grizemo za klijente koji se na nas mogu itekako osloniti, dati nam svoje povjerenje i očekivati veeeliki rezultat. Naravno, ponekad stvari ne idu tako glatko, no upravo zato smo ovdje – kako bi se klijenti osjećali sigurno i zadovoljno.

Svaka suradnja ili projekt, bez obzira na to koliko dugo traje, predstavlja vrtlog različitih aktivnosti u kojima moraš biti spreman za sva pitanja, imati što je moguće više odgovora i biti snalažljiv, sto na sat. U trenutku kada dobiješ klijentov brief ti si taj na koga pada sva odgovornost (no pressure 😊) i postaješ njegov oslonac. Dobavljači su tvoje produžene ruke koje u djelo moraju provesti sve ideje koje si zamislio, a s kolegama si k’o prst i nokat (kandža). Ovo je jedan od onih poslova koji iziskuju ogroman trud i predanost, a na kraju obavljenog posla osjećaš se kao da možeš napraviti baš sve. Naš zadatak je, osim ostvarenja ciljeva klijenta, ići korak dalje, dati više, jer želimo s klijentom ostvariti uspjehe gdje god nam se za to ukaže prilika.

Biti uz klijenta kada s ponosom predstavlja rezultate rasta svog poslovanja ili organizira event ili radi oglašivačku kampanju, znači da ujedno predstavlja rezultate našeg rada. Dok gledaš kako se nakon mukotrpnog rada i posla koji si obavljao jedan, dva ili više mjeseci, sve odvija onako kako je klijent to zamislio, pucaš od sreće.

Svaki klijent koji ostvari svoj poslovni ili komunikacijski cilj predstavlja neopisiv ponos za agenciju, pogotovo zato što je klijent svoje povjerenje dao baš nama. Svakim odrađenim projektom ili poslom rastemo, ali ne stajemo. Grizemo dalje i svakom novom projektu dajemo se 200%.

Grizli nije samo posao, Grizli is a way of life.

Share on Pinterest

Je li kriva medijska percepcija ili percepcija o medijima?

Mediji su senzacionalistički i pišu o nebitnim stvarima. Novinari površno obrađuju teme. Na portalima ne možete pročitati ništa pametno…

Ove izjave postale su mantra svakome tko se upusti u komentiranje medijske scene u Hrvatskoj, a i šire. Dežurni krivac za sve društvene probleme su mediji. I već u srži takvog pogleda krije se naoko nevidljiv problem – kako netko tko je toliko nevjerodostojan i nekvalitetan ima toliko moć da je uvijek na prvoj fronti kad se traži odgovornost za trenutno društveno stanje?

Nažalost, često je riječ o potpuno pogrešnoj percepciji medija, ali i neznanju njihovog funkcioniranja. Neke činjenice su manje ili više poznate, ali ne škodi prisjetiti ih se:

  • Sadržaj medija određuju njegovi čitatelji. Vrlo jasna i konkretna veza. Na što više klikate, koji sadržaj više kupujete, njega ćete i više dobivati. Jednostavna matematika.
  • Da, novinara ima sve manje, opterećenost je velika, a stres uvijek na granici ludila. Vrlo česta pojava kod svih onih koje se bave komunikacijom, pa i različitim agencijama.

Međutim, usprkos svemu, osobno smatram da se stvari itekako mijenjaju na bolje. Nedavni primjer Dore Kršul i temeljitog, istraživačkog članka o strateškim dokumentima za modernizaciju obrazovanja dokazao je upravo to. Nisu svi potplaćeni, ne kuckaju svi članke na normu i nemojmo podcjenjivati našu medijsku scenu. Novinarstvo je poziv i osobno poznajem na desetke novinara koji ga upravo tako žive.

Unazad tjedan dana do mene je došlo nekoliko različitih priča o tome kako su upravo novinari, njihova upornost i potpora pomogli da se neka važna priča pokrene, da se stvari mijenjaju i pomognu onim najugroženijima. Vjerujte, između scrolanja o prepirci Brune Šimleše i Lidije Bačić, pa i nekih vrlo kvalitetnih analiza o pozadini tog sukoba, naići ćete na članke zbog kojih ćete biti istinski ponosni što poznajete njihove autore. Znam da ja jesam. 😊

 

 

Izvor: tportal

 

S druge strane, brojni novinari odlično su prepoznali potencijal društvenih mreža. I tu ne govorim o broju pratitelja, brzom kolanju informacija, već o fokusu na stvari koje su uistinu bitne. Ja imam nekoliko favorita koje redovito pratim i ako oni o nečem pišu, znam da je stvar važna. To su oni sveprisutni opinion makeri, izraz koji mi u PR-u naprosto obožavamo. I vjerujte, greške se novinarima teško praštaju. I takvih primjera smo imali niz. U doba lako provjerljivih informacija, propusti nisu dopušteni.

Zato – birajte sadržaj, nađite novinare kojima vjerujte, pratite njihov rad i dajte im podršku. Klik po klik do novog sadržaja, bez hejta. 😊

 

Share on Pinterest

Kako vam Milan Bandić može pomoći u stvaranju dobrog weba?

Sad kad ste pročitali ovaj clickbait naslov odmah moram razočarati one koji su htjeli neka bespovratna sredstva populističkog gradskog čelnika. Ovo je priča o web stranicama i usporedbi s jednim parkom kojeg nazivamo fontane.

Ukusi su različiti, ali za potrebe ovog teksta složimo se da u Zagrebu pored NSB-a imamo predivne fontane, cvijeće, klupe, drvored i puteljke. Fontane i pripadajući park koji ih okružuje s južnog prilaska centru metropole postali su posljednjih godina najpoznatije mjesto Zagreba. Snimljeno je tisuće medijskih priloga i reportaža, a samo gradonačelnik se tamo uslikao stotinama puta.  Svi znaju za njega po dobrom ili lošem ili naprosto zato što svaki dan prolaze pored njega.

Nešto mu ipak nedostaje. Što? Višestruko je preplaćen našim novcem? Ne, nije to, iako je kažu koštao kao nekoliko istih parkova s fontanama.

Nedostaju mu – ljudi. Roditelji s djecom, putnici namjernici, turisti. Pa gdje su bezbrižni studenti da se valjaju na dekicama? Kakvo je to vrijeme došlo da samo uče u obližnjoj knjižnici? Nema ulegnute trave od izležavanja, utabanih mjesta gdje su od dvije jakne djeca napravila nogometni gol. Nema čak ni ugaženih novih puteva koje rijeke ljudi same naprave kada im unaprijed ucrtanu putevi ne odgovaraju i tako naprave neku svoju prečicu.

Imate dakle sjajnu web stranicu koju su radili vrhunski dizajneri i najsigurniji webshop, stvorili ste potrebu za svojim proizvodom i imate prednost pred konkurencijom. Onda ste uložili puno novaca u kampanju koju ste pripremili sa stručnjacima pažljivo kombinirajući poruke na offline i posebno online kanalima koji su bili nositelj kampanje. Ključne riječi su odlično radile, pa čak i clickthrough rate s običnih bannera je bio izvrstan i dobili ste puno posjetitelja odjednom. Onda iznenađenje – proizvod nije prodavan kako ste zamislili, posjetitelji su jedva kliknuli na još jedan link ili su vrlo brzo odlazili iako ste pripremili i odličan sadržaj pun multimedije.

Ako ste svoj park okružili brzim cestama, nitko ne zna kako mu priči, nemate dovoljno pothodnika, ni prilaznih cesta eventualno će kod vas tu i tamo netko umočiti noge i svratiti u ‘stari dućan’ do uvijek ugodnih parkova Lenuzzijeve potkove (Zrinjevac, Tomislavac i sl.) osmišljenih još u 19. stoljeću.

Ako ste web opteretili raskošnim slideovima, navigacija zbunjuje, pozivi na akciju su negdje skriveni, a možda se i raspada na različitim uređajima gotovo sigurno ćete svog posjetitelja odvesti ravno konkurenciji u najbližu online ili offline trgovinu.

Ipak, kao i Zagreb uostalom, imate šansu poslušati korisnike, provesti usability testove i pomoći im i ucrtati njima logične staze i puteljke. Još važnije – možda je potrebno i da se zahvalite trenutnom provideru web rješenja kojeg se tolike tvrtke zbog straha od tehnologije i slijepo vjerujući ‘onima koji to delaju’ uporno drže baš kao i Zagreb za svog gradonačelnika.

Mato Rajić (digital & 360° project manager)

Share on Pinterest

Tko riskira, još uvijek profitira

Više nije potrebno posebno naglašavati kako je internet promijenio društvo, komunikacije i brzinu širenja vijesti. U našem se uredu jučerašnje informacije kod community managera smatraju već iskorištenima, a nije ni tajna da nove generacije reagiraju samo na dosad neviđeno, pa čak i šokantno. Tema ovog blog posta je kako navike koje svakodnevno primjećujemo kod ljudi oko nas, pa i kod sebe, možemo povezati sa komunikacijom u politici i efikasnim prenošenjem poruka do ciljnih skupina.

Koliko dvadesetgodišnjaka uopće primjećuje outdoor oglašavanje, osim ako na nekoj društvenoj mreži nisu vidjeli fotku bilboarda provokativne gerilske kampanje, pa će podići pogled sa svog mobitela kad prolaze tom ulicom da ga vide i uživo jer ima puno shareova? Koliko predizborne kampanje kod nas uzimaju u obzir tu obzervaciju? Naravno, nitko ne zagovara potpuni prelazak na digital, jer je, pogotovo u Hrvatskoj, još velik dio birača nenaviknut na upotrebu društvenih mreža te informacije traži u tiskanim medijima umjesto na web portalima. Ipak, nepobitno je da se digitalna transformacija događa i da je nezaustavljiva.

Tako sada imamo situaciju da Facebook statusi političara zamjenjuju klasične izjave u novinarske mikrofone i prenose se kao itekako ozbiljan politički statement bez obzira što je izvor stranica na društvenoj mreži. Političke debate također su se prebacile na društvene mreže, pa će tako političar A na Facebook status u kojem ga proziva političar B odgovoriti – statusom na Facebooku. Na prvu se to može činiti pomalo neozbiljnim, no daleko je od neozbiljnosti. Društvene mreže omogućuju svakom dioniku da svoj stav o nečemu izrazi odmah i na kanalu kojeg koriste milijuni potencijalnih birača. Tko će doći na press konferenciju političara A o nekoj temi, ako su se jučer o istoj političari B i C izjasnili u live prijenosu na Facebooku i ta snimka već satima kruži po internetu, a političari D, E i F su na to objavili statuse koje je prenijelo na desetke portala i komentiralo tisuće njihovih čitatelja?

Ovdje prirodno dolazimo do potrebe za isticanjem iz bezlične mase informacija i hashtagova, inače poruka neće dospjeti u medije ni postati viralne. Kako da se moj status podijeli sto ili tisuću puta? Što da napišem, a da me retweetaju satima? Zašto bi netko napravio screenshot moje objave, pa poslao u neku Whatsapp grupu iz koje će drugi proslijediti Viberom na još deset brojeva i tako dalje? Odgovor je šok i pomicanje granica dosad viđenog i društveno prihvatljivog.

Najbolji primjer je Donald Trump i njegov Twitter profil kojim je iznenadio USA i čitav svijet u predsjedničkoj kampanji. Trump je prepoznao nezadovoljstvo dijela građana sve izraženijim ugrožavanjem slobode govora, koja je jedna od velikih vrijednosti američkog društva. Politička korektnost istisnula je slobodu pojedinca da izrazi stav o bilo čemu. Nestala je diferencijacija između govora mržnje i zagovaranja, pretežito tradicionalnih, vrijednosti te je društvo počelo osuđivati konzervativce za netrpeljivost ukoliko se drznu primijetiti da realno ne postoje 52 roda.

Onda je došao Donald Trump i u 2016. uvrijedio 110 osoba i pojava svojim tvitovima. Frustracija nemoći i nezasluženog etiketiranja u desničarima izrodila je glasove za Trumpa koji se jednostavno usudio reći što misli, pa makar izgubio ogroman broj glasova s druge strane i zaradio sudske tužbe. Rizik je bio golem, ali je zato i rezultat bio izvrstan. Njegov primjer slijede i brojni drugi političari, poput asertivnog desničara Viktora Orbana koji dokazuje da populizam danas opasno, ali i jako uspješno, koketira s ekstremizmom i Nigela Faragea čija strastvena neverbalna komunikacija odvlači pozornost od izgovorenog i samom snagom nastupa već osvaja povjerenje slušatelja.

Sadržaj tu postaje manje važan od forme. Nikako ne zagovaramo degradaciju poruka, ali poruka od sada mora biti jako atraktivno zapakirana da bi došla do očiju javnosti. Lokalni izbori u Hrvatskoj zasigurno će biti u znaku aktivnosti na društvenim mrežama, a pobjednik će biti onaj koji će se usuditi iskočiti iz zone komfora i biračkom tijelu priuštiti i show, a ne samo prašnjavi monolog izlizanih frazetina.

Share on Pinterest